A Brief History of Errol Morris
Errol Morris was assistent van regisseur Werner Herzog. ‘Dit kan ik ook’, dacht hij. ‘Als jij een documentaire maakt, eet ik mijn schoen op’, antwoordde Herzog. En zo geschiedde. A BRIEF HISTORY OF ERROL MORRIS toont zowel een fragment uit Morris’ eersteling GATES OF HEAVEN over twee Californische dierenbegraafplaatsen, als Herzogs publiekelijke schoenenmaal. Regisseur Kevin MacDonald interviewt onder meer Morris, Herzog, producent Tom Luddy en componist Philip Glass. Vele filmfragmenten tonen Morris’ grensverleggende, op speelfilms geënte stijl. Hij blijkt bovendien in geobsedeerdheid niet onder te doen voor zijn wonderbaarlijke protagonisten. En zijn fascinatie met de dood is niet minder dan die van de reparateur van elektrische stoelen uit MR DEATH, THE RISE AND FALL OF FRED A. LEUCHTER. De ex-detective Morris kreeg een ter dood veroordeelde vrij met A THIN BLUE LINE en bouwde het revolutionaire interviewapparaat Interrotron voor FAST, CHEAP, AND OUT OF CONTROL. Alleen het project over Weirdo, de doorgefokte reuzenkip, bleef onvoltooid.