All the Beauty and the Bloodshed
De activist Nan Goldin en de kunstenaar Nan Goldin zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in deze openhartige documentaire over de baanbrekende Amerikaanse fotografe. Oscarwinnaar Laura Poitras (Citizenfour) interviewt Goldin over haar leven en drijfveren. Ze illustreert het persoonlijke verhaal van Goldin met haar foto’s en met beelden van de protestacties die ze organiseerde.
Goldin, die op jonge leeftijd van huis wegliep, brak als fotograaf door met de fotoserie The Ballad of Sexual Dependency, waarin ze intieme snapshots van haar vrienden én zichzelf verwerkte. Tegenwoordig komt ze met haar actiegroep PAIN (Prescription Addiction Intervention Now) op voor verslaafden aan pijnstillers, en strijdt ze tegen de makers ervan, met name de familie Sackler. Die verdiende miljarden dollars aan de pijnstiller OxyContin en droeg daarmee bij aan de opioïdencrisis in de VS.
Goldin spreekt uit ervaring. Toen zij na een operatie die pijnstiller kreeg, raakte ze meteen verslaafd. De Sacklers kende ze toen alleen nog als de filantropen die de vooraanstaande musea sponsoren waar ook haar eigen fotografische werk te zien is.