Nothing Lasts Forever
De grootte, de kleur, de helderheid en de slijping bepalen de waarde van een diamant. Maar het is een ander, briljant element dat hem maakt tot het symbool zoals wij dat vandaag de dag kennen: marketing. Want het idee dat dit oersterke gekristalliseerde koolstofbrokje de eeuwigdurende liefde symboliseert, is niet in de mijnen ontstaan.
Precies dat idee begint af te brokkelen met de groeiende aanwezigheid van synthetische diamanten op de markt. Deze in fabrieken geproduceerde stenen, vaak niet van echt te onderscheiden, blijken al een tijdje niet meer weg te denken uit de industrie. En ook niet uit de juwelierszaak.
Wat betekent dit voor de diamant van de toekomst? Wat is nep en wat is echt, als je het verschil niet kunt zien? En wat wordt er dan eigenlijk verkocht? In deze onthullende film, van een regisseur die zichtbaar jarenlang met documentaire-legende Errol Morris samenwerkte, morrelt een reeks buitengewone karakters uit de industrie aan het rotsvaste geloof dat diamanten “voor altijd” zijn.