Utopia Ltd.
In een wereld waarin roem sneller lijkt te komen dan het licht en in veel gevallen nog sneller weer verdwijnt, is de driekoppige Hamburgse band 1000 Robota een opmerkelijk fenomeen. Hoewel ze nog niet echt droog achter de oren zijn, de auto waarmee ze naar hun concerten rijden zelf nog niet kunnen besturen, en doordeweeks braaf naar school gaan, is de band van de zeventienjarige Jonas en Basti en de achttienjarige Anton in korte tijd uitgegroeid tot een heuse hype. Hun energieke postpunk en onverbloemde maatschappijkritiek hebben hen een platencontract bij Tapete Records opgeleverd. In dit documentairedebuut van Sandra Trostel wordt het trio op de voet gevolgd vanaf het moment dat ze hun eerste album opnemen en vervolgens meegesleurd worden in een krankzinnige aandachtshausse waarin ze geïnterviewd worden door zo ongeveer iedere journalist die over muziek schrijft. Beweeglijk observerend en met gevoel voor sfeer brengt Trostel in beeld hoe de drie jonge Hamburgers zich in het spanningsveld tussen kunst en commercie begeven. Ze voeren discussies op het scherpst van de snede over de tracklist van hun eerste album. En met name leadzanger Anton manifesteert zich als een intelligent en tegendraads spreker. "We willen creatie veroorzaken, niet eraan herinneren" is het leitmotiv van het idealistische driemanschap: initiëren in plaats van reageren, en vooral niet toegeven aan de druk van de vrije markt.