Wednesday 19.7.1961
Aan de basis van deze film ligt de notie dat het leven een soort loterij is. Een jaar lang zocht Victor Kossakovsky naar inwoners van St. Petersburg die op woensdag 19 juli 1961, zijn eigen geboortedag, in het toenmalige Leningrad werden geboren. Het blijkt dat op die dag 51 vrouwen en 50 mannen ter wereld kwamen, van wie er in de loop van de tijd een paar zijn gestorven. Anderen verhuisden naar een nieuwe woonplaats, of emigreerden. Maar in 1995 slaagde Kossakovsky erin om ruim zeventig overgebleven inwoners van zijn stad te filmen, op straat, tijdens hun werk, in de auto of in krappe appartementen.
Hij ontmoet artsen en patiënten, artiesten en zakenlui, bouwvakkers en daklozen. Sommigen van hen filmt hij in het voorbijgaan, bij anderen blijft hij wat langer hangen. Een ex-verslaafd stel dat op het punt staat zelf een nieuwe burger op de wereld te zetten, vormt een dunne rode draad. Op zijn eigen onorthodoxe wijze geeft Kossakovsky een prachtig profiel van deze toevallige verzameling dertigers in St. Petersburg in het eerste decennium na de val van het communisme.