Story of a Day
Story of a Day begint als een observatie van het kalme boerenbestaan, ergens op het Latijns-Amerikaanse platteland. De dag begint. Een vrouw tekent haar wenkbrauwen bij. Een man scheert zich. De kippen worden losgelaten, de geiten gevoerd. Gesproken wordt er nauwelijks, maar de soundtrack ontwikkelt zich tot een subtiele, rijke combinatie van omgevingsgeluiden en toegevoegde klanken. Als de aandacht dan ook nog wordt verlegd naar andere personages op andere locaties, krijgt de observatie het karakter van een contemplatie. In deze documentaire die een dag beslaat vertelt Rosana Matecki een geabstraheerd verhaal over willekeurige mensenlevens. Zoals Walter Ruttman in Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt de dynamiek van een dag gebruikte om Berlijn te portretteren, zo gebruikt Matecki de opbouw van een dag om de rites de passage te laten zien. Niet volgens het cliché van geboorte en dood, zonsopgang, zonsondergang. De dood komt bij haar al in de ochtend, terwijl er elders een bruiloft wordt voorbereid. In heel precies gekadreerde beelden toont ze hoe mensen samenkomen voor collectieve ervaringen. Het rituele slachten van een geit, het begraven van een dierbare, het dansritueel van een jonge vrouw dat bedoeld lijkt om een man te bekoren, de bruidegom die zijn bruid op een paard naar hun trouwfeest begeleidt en, in de avond, het verjaardagsfeest waar in ieder geval één gast meer drinkt dan goed voor hem is.