InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Good Ended Happily
Over IDFA
Archief
Good Ended Happily
IDFA 2019

Good Ended Happily

Basir Mahmood
Nederland, Pakistan
2019
13 min
Wereldpremière
Festival history

Beeldend kunstenaar Basir Mahmood is benieuwd wat er gebeurt als hij het filmen overlaat aan anderen. Hij hield zich in Monument of Arrival and Return al afzijdig van de filmset, terwijl een lokale crew op afstand zijn instructies ontving. Ook voor Good Ended Happily schetste hij alleen de kaders waarbinnen zijn werk kon worden uitgevoerd door een verder autonome filmploeg, afkomstig uit de filmindustrie in het Pakistaanse Lahore, bekend als Lollywood. Het enige dat ze te horen kregen, was dat ze de Amerikaanse Special Forces-operatie moesten reconstrueren waarbij Al-Qaedaleider Osama bin Laden omkwam.

De kunstenaar liet de uitvoering van de film geheel over aan de verbeelding van de crew, die zo de ruimte kreeg om de bloedige militaire operatie naar eigen inzicht vorm te geven. Deze nieuwe werkelijkheid, deels gefilmd in first-person perspective, ligt ergens tussen de feitelijke gebeurtenissen en een fictief verhaal in. Het is met opzet een imperfecte reconstructie geworden, gelegen in het spannende gebied tussen de intentie van de kunstenaar en de interpretatie door de filmcrew.

Credits
Regisseur
Production
    Basir Mahmood
    Basir Mahmood
Executive producer
    Fazi Asher
    Fazi Asher
Cinematography
    Mani Boss
    Mani Boss
Sound
    Sajid Ali
    Sajid Ali
Screening copy
    Basir Mahmood Workshop
    Basir Mahmood Workshop

Images

0
1
2
3
4