Solving My Mother
Raitis Ozols is computerprogrammeur, wiskundige en goochelaar op z'n tijd. Maar in zijn privéleven is niets met een som op te lossen. Vooral de relatie met zijn moeder Silvija is ronduit gecompliceerd. Hij bespreekt zijn onverklaarbare angst voor zijn moeder met zijn therapeut, die op haar beurt graag ziet dat Raitis een vrouw zoekt en zijn dichtgeslibde flat op orde brengt. Maar als Raitis Silvija vanwege emotionele chantage aangeeft bij de politie, wordt het op orde brengen van zijn volwassen leven alleen maar lastiger. De camera, die steeds als onzichtbare aanwezige registreert, legt in langgerekte scènes gemankeerde verhoudingen bloot. Van Raitis' pijnlijke toenaderingspogingen tot het andere geslacht en een onhandig directe confrontatie met zijn vader tot een tragisch verlopen paasviering met zijn moeder, broer en grootvader. Zo gemakkelijk als het hoofdrekenen hem afgaat, zo moeizaam verloopt zijn contact met anderen. De zeer intieme opnamen worden steeds pijnlijker, aangezien de beelden bijna onbarmhartig blootleggen hoe een toch al destructieve moeder-zoonrelatie verder uit de bocht vliegt.