Alda
Ze gooit zomaar een kip van het balkon en denkt dat haar buurman een geheim agent is: Mevrouw O. lijdt aan de ziekte van Alzheimer, die ze zelf liefkozend “Alda” noemt. Vol humor, zelfspot en ironie becommentarieert deze eigengereide vrouw haar dagelijkse leven in Praag. Op de deur hangt een lijstje met familie en bekenden die ze binnen mag laten, mocht ze hun gezichten niet meer herkennen. Soms denkt ze dat ze nog onder het communisme leeft – als ze op de Dag van de Arbeid de vlag niet buiten heeft gehangen, is ze bang dat ze wordt opgepakt.
Met een minicamera in de hand maakt Mevrouw O. haar eigen film. Soms is de chronologie van haar verhaal door elkaar gehusseld en zijn de beelden vertroebeld en onscherp – een rake verbeelding van haar staat van verwarring. Samen met haar herinneringen, gedachten en opwellingen is dit pijnlijk eerlijke document een poging om te voorkomen dat ze zichzelf gaat vergeten in een geheugenloze toekomst. Het scenario is gebaseerd op het boek dat Oldřiška Ševelová schreef over haar leven met alzheimer.