Nitrate Kisses
Wat je bewaart, wat je benoemt en wat je laat zien doet ertoe. Dat betoogt Barbara Hammer met Nitrate Kisses, waarin ze de verborgen en weggepoetste beeldgeschiedenis van queers voor het voetlicht brengt. Hammer (1939-2019), pionier van experimentele lesbische film en queer cinema, brak in 1974 door met de korte film Dyketactics (1974), waarin ze seks vanuit een lesbisch gezichtspunt toonde, hetgeen destijds baanbrekend was.
In Nitrate Kisses verweeft ze in een wervelende collagestijl archiefbeelden met nieuwe opnames van (soms expliciete) liefdesscènes en mondelinge getuigenissen, waarin lesbiennes en queers schetsen hoe zij vanaf de jaren dertig in de samenleving moesten laveren. Archiefbeelden vertellen onderbelichte of verzwegen geschiedenissen, zoals die van de Amerikaanse schrijfster Willa Cather, van de allereerste Amerikaanse queer film Lot in Sodom (1933, James Sibley Watson en Melville Webber), en van lesbische vrouwen in Nazi-Duitsland, die ook na de oorlog nog altijd moesten blijven zwijgen.