Futura
Ben je banger voor het verleden of voor de toekomst? Hoe belangrijk is onderwijs voor je? En hoe kijk je aan tegen volwassenen? In een scala aan interviews luchten Italiaanse jongeren hun hart in Futura, een actueel én tijdloos document over ambities, angsten en onvervulde verlangens.
Filmmakers Pietro Marcello, Francesco Munzi en Alice Rohrwacher trokken maandenlang langs Italiaanse steden en dorpen, om met een respectvolle en open blik te luisteren naar wat tieners te zeggen hebben. Uit alle hoeken van de samenleving grijpen jongeren die kans aan. Openhartig vertellen ze over onzekerheid, sociale druk en scheve verhoudingen in de maatschappij. En over hun toekomstdromen, die dreigen te vervliegen door de coronacrisis.
Futura geeft een breed podium aan tieners die zich nog te vaak genegeerd voelen, in een wereld die te langzaam verandert. Het resultaat is een scherp generatieportret, dat bulkt van de doordachte, ontroerende en confronterende blikken op onze toekomst.