Light Falls Vertical
Toen filmmaker Efthymia Zymvragaki als jongvolwassene haar geboorte-eiland Kreta ontvluchtte, hoopte ze daarmee haar gewelddadige jeugd achter zich te kunnen laten. Maar in Spanje komen herinneringen terug wanneer een man haar vraagt een film over hem en zijn gewelddadigheid te maken.
De ontmoetingen met deze Ernesto en zijn alter ego Juan, de openhartige gesprekken over het geweld dat hij pleegde en de scènes waarin hij delen uit zijn autobiografie naspeelt of laat naspelen door acteurs geven een ongekend inzicht in het wezen van een dader – in dit geval één die zich pijnlijk bewust is van zichzelf. Ondertussen herbeleeft de filmmaker haar eigen verleden.
De kalme, bijna fluisterende voice-over en poëtische, cinematografische beelden van zonovergoten plekken, details van bloemen en de zee – waarin Zymvragaki’s vader uiteindelijk omkwam – laten ruimte voor eigen gedachten. Behalve over de impact en oorzaak van geweld gaat de film ook over identiteit en het verlangen naar een thuis.