The Memory of Justice
De Duits-Franse filmmaker Marcel Ophüls zei eens: “De Duitsers zijn, helaas, precies zoals alle andere mensen.” Die uitspraak raakt de kern van zijn film: kun je anderen veroordelen vanwege keuzes die zij in een bepaalde tijd hebben gemaakt?
Uitgangspunt in The Memory of Justice is het Proces van Neurenberg in 1945 en 1946, waar nazi-kopstukken uit het Derde Rijk terechtstonden. Ophüls’ bijna vijf uur durende document uit 1976 is geïnspireerd op het boek Nuremberg and Vietnam: An American Tragedy van Telford Taylor, de Amerikaanse aanklager in Neurenberg. Taylor komt uitgebreid aan het woord, net als tientallen anderen, onder wie de Britse aanklager Hartley Shawcross en Albert Speer, de architect van het Derde Rijk.
Archiefbeelden worden afgewisseld met persoonlijke verhalen en filosofische beschouwingen over schuld en onschuld in een film die de vraag stelt hoe collectieve schuld zich verhoudt tot individuele schuld, en of er zoiets bestaat als een universeel geldende moraal.
The Memory of Justice is een belangrijk onderdeel van het Top 10-programma van Eregast Hito Steyerl. Helaas is de film vanwege de huidige status van de filmrechten niet beschikbaar en zullen er daarom geen vertoningen zijn tijdens IDFA 2021. Onze excuses aan ons publiek.