When the Mountain Rumbles
Onder Franco’s dictatoriale regime werden bewoners van het Spaanse dorp Escó in 1959 gesommeerd te vertrekken, vanwege de aanleg van een reservoir in de Pyreneeën. Een vader van drie jongens weigerde pertinent. Nu wonen de drie broers op leeftijd nog altijd geïsoleerd tussen de ruïnes, waar ze dagelijks hun kudde hoeden. De tijd heeft er decennialang stilgestaan. Maar nu de overheid dwars door hun leefgebied een snelweg aanlegt, wordt hun eenvoudige, afgezonderde bestaan opnieuw bedreigd.
Op empathische wijze en in observerende, weidse beelden volgt de camera de broers in het indrukwekkende landschap. Vaak in stilte, of met rinkelende schapenbellen en blatende dieren op de achtergrond. Soms zingt een van hen een lied, fantaseert over eten of spreekt over de waarde van noeste arbeid. Maar de tijd staat niet stil: niet veel later rijden beestachtige machines lawaaiig en dreigend tussen de loslopende schapen door.
De opmaat en epiloog van When the Mountain Rumbles werden gefilmd met een 8mm-camera: de grofkorrelige zwart-witbeelden vormen een monument voor deze pure manier van leven en vervlogen tijden.