The Earth Is Blue as an Orange
In de straat waar Anna en haar vier kinderen wonen, in de Oost-Oekraïense stad Krasnohorivka, komt de oorlog tussen de separatisten en het leger soms angstwekkend dichtbij. Maar te midden van de chaos en de bombardementen gaat ook het gewone leven door. Terwijl buiten de soldaten patrouilleren, richt de camera zich op het warme gezinsleven binnenshuis, waarin muziek en film een belangrijke rol spelen.
Als oudste dochter Myroslava wordt toegelaten tot een universitaire filmopleiding is het dan ook bijna vanzelfsprekend dat haar eerste film een familieproductie wordt, waarbij zij de rol van director of photography op zich neemt en haar moeder in de regisseursrol stapt. Met zijn allen vormen ze de cast van een korte film, geïnspireerd op hun eigen leven in oorlogstijd.
Het maakproces van die film, van scenario tot première, laat zien hoe de verschillende gezinsleden hun ervaring van de oorlog tot film transformeren. Iryna Tsilyk, die op Sundance de prijs voor beste regie ontving, documenteert daarmee niet alleen het leven van deze familie, maar ook de mogelijkheid van kunst als overlevingsstrategie.