The Jewish Underground
Het kostte de Israëlische geheime dienst Shin Bet vier jaar om de The Jewish Underground, een terreurorganisatie van extreemrechtse Joden, te pakken te krijgen. Nadat ze begin jaren tachtig verschillende aanslagen op moslims met succes hadden uitgevoerd, vatte de Underground het plan op om de Rotskoepel op de Tempelberg te vernietigen. Zou dat gelukt zijn, zeggen voormalige agenten van Shin Bet nu, dan had dat tot een nucleaire oorlog in het Midden-Oosten kunnen leiden. Misschien wel tot een nieuwe wereldoorlog. Shai Gals The Jewish Underground reconstrueert de gebeurtenissen in de vorm van een detectiveverhaal met gedramatiseerde scènes en interviews met betrokkenen, onder wie de daders, die zeggen niets te verbergen te hebben. Maar de film beperkt zich niet tot het verleden: de rabbijnen die naar alle waarschijnlijkheid de opdracht gaven tot de aanslagen van de Underground zijn door bescherming van hogerhand nooit gestraft. Sterker nog, zo laat Gal zien, de band tussen de leden van de Jewish Underground en de Israëlische politiek is steviger dan ooit.