Memoirs of a Plague
De Australische documentairemaker Robert Nugent won in 2007 de IDFA Award for Best First Appearance met \i End of the Rainbow\i0 , een bijzondere verkenning van het verschijnsel goudwining in Guinee in West-Afrika. Nu richt hij zijn camera op een gewaagd onderwerp: de sprinkhaan. Nugent zoekt de bredere context, die van het spanningsveld tussen ecologie, noodlot, beschaving en wetenschap. De natuur gaat zijn gang, en voor de mens kan dat catastrofale gevolgen hebben. Zoals bij de sprinkhanenplaag in september 2010, de grootste in de Australische geschiedenis. Boeren komen bijeen, om wanhopig overleg te plegen over de sprinkhanen die hun complete oogst verwoesten. De regering tracht adequaat te reageren, maar zal dat lukken? Wie is uiteindelijk sterker, de mens of de sprinkhaan? En wie jaagt er hier eigenlijk op wie? Samen met Nugent reizen we door het Australische landschap, waar een mens soms niets te zoeken lijkt te hebben, en dat vanuit de vliegtuigjes van de sprinkhanenjagers fascinerende beelden oplevert. De filmmaker vertelt intussen in literaire citaten en een \i voice-over \i0 hoe hij in de ban raakte van de spinkhaan.