Judges Under Pressure
De rechters laten het er niet bij zitten en proberen door demonstraties, maar ook via workshops en presentaties op grootschalige muziekfestivals het politieke tij te keren. In 2020 vindt de grootste protestactie in de Poolse geschiedenis plaats, waarbij talloze bezorgde Poolse burgers en solidaire collega-rechters uit heel Europa aandacht vragen voor de flagrante grondwetschendingen.
De camera volgt rechter Igor Tuleya, het gezicht van de protestbeweging, tijdens zijn werkzaamheden binnen maar met name buiten de rechtszaal. Zijn zwarte humor geeft dit urgente en schokkende onderwerp af en toe de nodige luchtigheid, zonder af te doen aan de ernst van het rechtstatelijke horrorscenario dat zich in deze EU-lidstaat voltrekt.