Filmmaker Maziar Bahari

    • set 11 items

    De films van de Iraans-Canadese filmmaker, journalist en mensenrechtenactivist Maziar Bahari (Teheran, Iran, 1967) geven een gedetailleerd beeld van het hedendaagse Iran en Irak.

    De in Iran geboren Bahari emigreerde in 1988 naar Canada, waar hij communicatiewetenschappen studeerde. Na zijn eerste documentaire, The Voyage of the St. Louis (1995), ging Bahari als verslaggever werken in Iran, onder meer als correspondent voor Newsweek. Hij werd in 2009 in Iran gearresteerd en gedwongen tot een bekentenis op tv dat hij samenwerkte met Amerikaanse spionnen – onder meer vanwege een komisch interview in het satirische programma The Daily Show with Jon Stewart. Over zijn gevangenschap publiceerde Bahari in 2011 het boek Then They Came for Me, dat hij gebruikte als basis voor zijn documentaire Forced Confessions (2012) en dat door Jon Stewart in 2014 werd bewerkt tot de speelfilm Rosewater. In 2007 was Bahari eregast van IDFA. Hij stelde een Top 10 samen, gaf een masterclass en presenteerde een retrospectief van zijn films, waarin hij niet alleen politieke hangijzers, maar ook de Iraanse liefde voor kunst en voetbal heeft vastgelegd.

    Bekijk online:

    Items in deze selectie

    The Voyage of the Saint Louis

    • Maziar Bahari
    • 1995

    Chronologische reconstructie, met veel archiefmateriaal en interviews met overlevenden, van de dramatische boottocht waarmee duizend joden dachten nazi-Duitsland te ontvluchten.

    Forced Confessions

    • Maziar Bahari
    • 2012

    Een reis door de geschiedenis van de gedwongen bekentenissen in Iran aan de hand van het relaas van onder andere filmmaker Maziar Bahari, die in 2009 publiekelijk schuld moest bekennen.

    Of Shame and Coffins

    • Maziar Bahari
    • 2001

    Terwijl hiv-geïnfecteerden in Kwazoeloe-Natal hun ziekte verzwijgen uit angst voor verstoting, mishandeling en moord, doen begrafenisondernemers goede zaken.

    Art of Demolition

    • Maziar Bahari
    • 1998

    Een groep kunstenaars maakt van een slooppand in Teheran een kunstgalerie.

    Paint! No Matter What

    • Maziar Bahari
    • 1999

    Portret van een groenteman en kunstschilder in Teheran.

    Football, Iranian Style

    • Maziar Bahari
    • 2001

    Portret van Iraanse voetbalfans toont dwarsdoorsnede van de samenleving: van verliefde meisjes via ex-soldaten tot immigranten in Duitsland.

    And Along Came a Spider

    • Maziar Bahari
    • 2002

    Interviews met een Iraanse seriemoordenaar van prostituees, die zich beroept op de islam, en met zijn familieleden, de rechter en nabestaanden.

    Mohammad and the Matchmaker

    • Maziar Bahari
    • 2003

    Iraniër Mohammad is een ex-heroïneverslaafde met HIV, twee grote taboes in Iran, die met behulp van zijn dokter een bruid zoekt.

    4 Short Stories on Iraq

    • Maziar Bahari
    • 2004

    Vier korte documentaires over Irak vertellen verhalen die doorgaans niet te zien zijn in journaals en actualiteitenrubrieken.

    Targets: Reporters in Iraq

    • Maziar Bahari
    • 2005

    Bahari, die zelf drie jaar in Irak werkte, interviewt oorlogsjournalisten, die hun werk doen onder toenemende dreiging van ontvoering en geweld.

    4 Short Films on Iraq - Sistani, Losing Faith, Greetings from Sadr City, Shia-istan

    • Maziar Bahari
    • 2007

    Vier reportages die behalve de politieke en religieuze strijdpunten ook het dagelijks leven in het door oorlog geteisterde Irak tonen.