InstituteFestivalProfessionals
Over IDFA
Jaarverslagen
Jaarverslag 2023

2023 was een uiterst belangrijk jaar voor IDFA, op meerdere fronten.

In dit derde jaar van ons vierjarig beleidsplan hebben we een belangrijke stap gezet in de transformatie van IDFA van een festival dat gedurende het hele jaar verschillende activiteiten organiseert, naar een instituut dat zich het hele jaar door richt op documentairecultuur. Dit streven, zowel voor het publiek als voor filmmakers, wordt benaderd vanuit artistieke en zakelijke perspectief waarbij het festival het vlaggenschip blijft dat de wereld van de documentaire samenbrengt in Amsterdam. De verhuizing naar Het Documentaire Paviljoen (HDP) in het Vondelpark markeert de verwezenlijking van deze transformatie en luidt een nieuw tijdperk in voor IDFA.

Hoewel HDP pas in maart 2024 officieel werd geopend, vond de verhuizing al plaats in augustus 2023. De nieuwe locatie werd gedeeltelijk in gebruik genomen tijdens de "Under Construction"-fase vanaf september 2023. Gedurende deze periode werden verschillende tests, screenings en tentoonstellingen georganiseerd, terwijl het festival in november de perfecte gelegenheid bood om de nieuwe ruimtes te introduceren aan zowel de stad als de internationale documentaire gemeenschap.

HDP biedt tal van nieuwe mogelijkheden voor programmering, community vorming en outreach. Dit vereist ook een nieuwe manier van werken zowel intern als met partners. Daarbij streven we ernaar om dichter bij de stad en haar inwoners te komen en zijn we verheugd met de nieuwe financieringsmogelijkheden, die ons team heeft ontwikkeld met de steun van verschillende fondsen en individuen die hun vertrouwen in het project hebben uitgesproken.

De festivaleditie van 2023 markeerde een buitengewoon belangrijk moment. Terwijl we onverminderd en al jarenlang streven een vooraanstaand internationaal festival te zijn dat iedereen uit alle uithoeken van de wereld verwelkomt, werden we, net als de rest van de wereld, verrast door de oorlog in Gaza. Deze gebeurtenis confronteerde ons met onze eigen beperkingen. Terwijl we uit alle macht probeerden oprecht zorg te tonen voor iedereen in deze moeilijke periode, lukte het ons niet om eenieder te overtuigen en onze positie als een open, democratische en veilige ruimte te waarborgen.

En terwijl we met de publieke opkomst en de kwaliteit van het programma weer een stap vooruitzetten ten opzichte van 2022 – een volgende stap richting volledig herstel na de pandemie – was het des te teleurstellender dat twintig filmmakers en artiesten ervoor kozen om hun werk terug te trekken uit het festival. We willen benadrukken dat we geen eenvoudige antwoorden hebben op dergelijke extreme omstandigheden. We blijven echter vastbesloten om op een doordachte, zorgvuldige en serieuze manier deze uitdagingen tegemoet te treden. Daarom zijn we gestart met een reeks discussies, zowel intern met onze eigen medewerkers als extern met filmmakers en organisaties wereldwijd. Daarnaast hebben we een internationaal symposium aangekondigd dat in augustus 2024 in HDP zal plaatsvinden. Dit symposium zal de vragen en uitdagingen van een culturele instelling als IDFA in deze complexe tijden grondig onderzoeken.

Tijdens de festivaleditie van 2023 werden in totaal meer dan 283 films en interactieve projecten vertoond, afkomstig uit meer dan 90 landen. Hieronder vielen 77 wereldpremières, 39 internationale premières en 17 Europese premières. Gedurende 11 dagen kon het publiek deelnemen aan meer dan 1.000 openbare vertoningen en evenementen, verspreid over meer dan 20 locaties in Amsterdam.

IDFA 2023 Audience recap