Limbo
The growing influx of refugees into Europe faces a huge amount of criticism. In spite of the heartrending stories of many asylum seekers, there doesn’t seem to be a broad social understanding of their plight. What if we didn’t just hear their stories, but could actually experience them? This is the aim of the VR film Limbo: no talking heads or footage of wandering Africans, but a dive into the head of an asylum seeker. Your gaze roams a black-and-white ghost town to a house where other asylum seekers wait, seemingly forever, for their interview with the immigration officer. This interview is like a nightmare. Sound effects move the voice of the interviewer around you. His blurred form also moves around: first in front of you, then beside or behind. He's so close you have to look up to see him. It's intimidating and frustrating, and it allows you to get a sense of this suffocating powerlessness.