Double Take
The Cold War, Hitchcock, and the rise of television are ingeniously interconnected in this collage of space-race news footage, hilarious coffee ads, and excerpts from Hitchcock's thrillers. Was the Cold War just one huge MacGuffin? is a cinematic elaboration of the installation "Looking for Alfred," which features a series of Hitchcock lookalikes. The film itself is a search for significance in coincidental events that echoes the mechanism of paranoia. Johan Grimonprez, who caused a furor with his documentary , uses this elegantly composed essay to say a great deal about the rise of television and the way we view historical events. Starting with Nixon and Khrushchev's famous "kitchen debate" in 1959, television came to exert an ever-increasing influence on politics. Meanwhile, Hitchcock watched his TV show get interrupted by advertisements for the first time. He liked to joke about the medium, saying, "Television is like the American toaster: you push the button and the same thing pops up every time." was inspired by Jorge Luis Borges's essay . Placing mirrors next to mirrors, it allows a young Hitchcock to meet his older self, and is also a portrait of his doppelganger Ron Burrage.