Atlas of Pentecostalism
Pentecostalism is an evangelical Protestant movement that emphasizes the presence of the Holy Spirit in the here and now and the personal relationship between God and the individual believer. It has experienced strong growth over the past 30 years, with around 35,000 people joining every day, mostly in Africa, Asia and South America. Pentecostals now make up a quarter of the world’s two billion Christians. Using global crowdsourcing, big data, film, interviews and academic research, Bregtje van der Haak and Richard Vijgen charted this explosive growth, creating a dynamic database that collects and presents information on church buildings, logos, Bibles, belief in the devil and Twitter feeds of divine interventions. Visitors to the website can contribute photos to the permanently expanding Atlas of Pentecostalism. A downloadable e-book, which is updated daily, presents the current situation, and a print version is also available. Online visitors can also explore the highly comprehensive database in relation to Great Expectations, a documentary film about the headquarters of the Redeemed Christian Church of God (RCCG) in Lagos, Nigeria. The film incorporates key phrases that link directly to the information in the database.