Atlas of Pentecostalism
De Pinksterbeweging is een vorm van evangelisch protestantisme die sterke nadruk legt op de aanwezigheid van de Heilige Geest in het hier en nu en de persoonlijke relatie van gelovigen met God. In de afgelopen dertig jaar heeft de religie een sterke groei doorgemaakt. Iedere dag sluiten zo’n 35.000 mensen zich aan, met name in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Van de twee miljard Christenen wereldwijd behoort nu een kwart tot de Pinksterbeweging. Dat maakt het tot de snelst groeiende religie ter wereld. Gebruikmakend van global crowdsourcing, big data, film, interviews en academisch onderzoek brengen Bregtje van der Haak en Richard Vijgen de Pinksterbeweging en haar explosieve groei in kaart. De dynamische database verzamelt en presenteert informatie over kerkgebouwen, logo’s, bijbels, geloof in de duivel, naast Twitter feeds over gevallen van goddelijke interventie. Bezoekers aan de website kunnen zelf foto’s en tekst toevoegen aan de almaar groeiende Atlas of Pentecostalism. Een te downloaden e-book, dat iedere dag wordt geactualiseerd, presenteert de meest recente stand van zaken. Het boek kan ook on-demand geprint worden. De extreem uitvoerige database is ook te verkennen via de in split-screen uitgevoerde documentaire Great Expectations. De film over het hoofdkwartier van de Redeemed Christian Church of God (RCCG) in het Nigeriaanse Lagos is voorzien van sleutelbegrippen, die direct gelinkt zijn aan de onderliggende informatie in de database.