Room 237
This film is an inquiry in nine parts into Stanley Kubrick’s classic 1980 film The Shining. It explores the symbolism of everything from tins of baking powder in the background to subliminal messages in cloud formations. Is The Shining about the Holocaust, is it about the slaughter of Native Americans by white colonists, or is it Kubrick’s confession about his part in NASA’s staging of the landing on the moon? By charting and guiding us into Kubrick’s labyrinth, the film brings the viewer into a new labyrinth, one with an endless number of false turns and dead ends. Various analysts get a chance to speak, including a journalist, a film archivist, a historian and a filmmaker. Their voice-overs accompany footage from The Shining and other works by Kubrick. There are also scenes from classics such as My Fair Lady and All the President’s Men, as well as animated maps of the Overlook Hotel, where The Shining was shot. It is left up to the viewer to decide which of the observations, hidden messages and far-reaching theories stand up to closer inspection. The title of Room 237 refers to the secret dream room in Kubrick’s film. It is an ode to the masterpiece, to the creative interpretation of imagery and to the pleasure of watching.