Room 237
Een onderzoek naar Stanley Kubricks klassieker The Shining (1980) in negen segmenten: van de symboliek van blikjes bakpoeder in de achtergrond tot subliminale boodschappen in wolkenpartijen. Gaat The Shining over de holocaust, over de slachting van Indianen door blanke kolonisten, of is het Kubricks biecht over zijn aandeel in de door NASA geënsceneerde landing op de maan? De rondleiding door Kubricks doolhof brengt door zijn pogingen dat in kaart te brengen de kijker weer in een nieuw doolhof, met eindeloze zijstraten en doodlopende paden. Onder de analytici die aan het woord komen, zijn een journalist, een filmarchivaris, een historicus en een filmmaker. Hun verhalen zijn als voice-over te horen bij beelden uit The Shining en ander werk van Kubrick. Aanvullende shots komen uit klassiekers als My Fair Lady, All the President’s Men en van geanimeerde plattegronden van het Overlook Hotel, waar de film werd opgenomen. Het is aan de kijker om te beoordelen welke van de observaties, verborgen boodschappen en verstrekkende theorieën steek houden. Room 237 – de geheime droomkamer uit de film – brengt een ode aan het meesterwerk, aan de creatieve interpretatie van beelden en aan het plezier van kijken.