Dead Donkeys Fear No Hyenas
At Addis Ababa Airport, director Joakim Demmer observes something strange: one cargo plane is being loaded with food for rich countries, while another is flying in food aid. This event piques his curiosity and marks the start of a six-year investigation in which he discovers the dark side of globalization, poverty reduction and the worldwide race to buy up agricultural land. The many foreign investors coming to Ethiopia to develop its economy are wreaking havoc in the country in the process. We meet a farmer who can’t understand why the government is giving away its forests to foreigners. The stories we hear become increasingly alarming, as land grabbing, exploitation, violence and even rape and murder are the terrible consequences of the appetite for arable land. Dead Donkeys Fear No Hyenas gives ample space to the victims of these injustices, but other players who also have their say include several investors and representatives of the World Bank, whose role in the affair is questionable. With the help of an Ethiopian investigative journalist, Demmer attempts to find out how Ethiopia got into this explosive situation.