Kam Loo Tsui
Sculptor Tu-shui Huang (1895-1930) was way ahead of his time, combining traditional Chinese themes with Western influences that he learned while studying at the art academy in Tokyo. This earned him a reputation as the “founder of modern Taiwanese sculpture,” but he also drew criticism.
In particular, “Kam-lōo-tsuí” (sweet dew), a life-size statue of a nude woman, was condemned as decadent and even depraved. After Huang’s untimely death, a medical doctor took care of the artwork and protected it from vandalism. But for the past half century it stood forgotten in the corner of a warehouse.