Chladni Scheme
What would happen if we crossed our auditory and optic nerves at the very moment that their messages were entering our brains? According to Peter Miller, this Frankenstein-like thought experiment forms the point of departure for his experimental film, which inundates the viewer for 10 minutes with abstract patterns of image and sound. He wants our eyes to hear thunder with a big bang, and our ears to see a gigantic flash of light. The director carried out his experiment by filming in Super 16mm but projecting the footage in normal 16mm. The result is that a portion of the film ends up off the screen, so that part is translated in sounds. Miller explains that we do not experience the film by watching it and then hearing it, as we usually do with cinema, but by experiencing everything all at once. Chladni Scheme is a composition for all the senses simultaneously. The title refers to the German physiologist Ernst Florens Friedrich Chladni, who experimented with metal plates that he covered with thin layers of sand. By moving a bow along the edge of the plate, Chladni could make the music visible in the vibrating sand. Chladni Scheme turns that principle around, intending to reveal the music that is concealed in the images.