Chladni Scheme
Wat zou er gebeuren als we de gehoor- en oogzenuwen met elkaar kruisen op het moment dat ze onze hersenen binnengaan? Dit Frankenstein-achtige gedachte-experiment vormt volgens regisseur Peter Miller het vertrekpunt voor deze experimentele film die de kijker tien minuten lang overspoelt met abstracte beeld- en geluidpatronen. Het is zijn bedoeling dat de ogen van de kijker bliksem horen als een harde knal, en de oren een gigantische lichtflits zien. De regisseur voerde zijn experiment uit door te filmen in super16mm maar de beelden te projecteren in normale 16mm. Gevolg: een deel van de film valt buiten beeld. Dat deel wordt vertaald in geluiden. Volgens Miller beleven we de film niet door eerst te kijken en dan te horen, zoals we meestal bij film doen, maar door alles tegelijk te ervaren. Chladni Scheme is een compositie voor alle zintuigen tegelijk. De titel verwijst naar de Duitse fysioloog Ernst Florens Friedrich Chladni, die experimenteerde met metalen platen waar hij dunne lagen zand op aanbracht. Door met een strijkstok langs de rand van de plaat te bewegen, kon Chladni in het trillende zand de muziek zichtbaar maken. Chladni Scheme draait dat principe om. Het wil de muziek onthullen die verstopt zit in de beelden.