Born in Evin
The German actress Maryam Zaree is regularly cast as a refugee from the Middle East. She was born in Iran, but her family fled the country when she was just a small child. Now 30, she wants to know more about her early life. She knows she was born in prison and her parents were in danger during the regime of Ayatollah Khomeini, but for the rest, her family history is shrouded in silence.
When Zaree questions her parents and relatives, her probing often meets with critical questions in return: why does she have to open old wounds, and what does she expect to gain from learning the truth? With her camera constantly at the ready, she visits an international conference with fellow Iranians, goes into therapy and looks for people of her generation who have similar stories.