Chameleon
Ghana is one of the most stable democracies in Africa, but it is not without its problems. Corruption is ubiquitous, including in the justice system, so many a criminal manages to find a loophole in the legal net to escape punishment. Investigative journalist Anas Aremeyaw Anas has made it his mission to bring crimes and wrongdoings to light and get the perpetrators in jail. “Naming, shaming and jailing” is his slogan of choice. He is famous and infamous for his unorthodox methods, going undercover in all sections of society and using cameras as well as his pen – his stories appear in print media and on TV. Some admire him while others criticize him, and over the years he has made many enemies, so when he’s in public he always wears a mask or disguise, and few people have ever seen his face. He remains unidentifiable in this film, with the camera closely following him as he goes about completing a major case involving a religious sect in an isolated village. When the police make the final raid, it’s difficult to tell who has the moral high ground.