Chameleon
Ghana is een van de meest stabiele democratieën in Afrika, maar het land is niet zonder problemen. Corruptie is overal, ook in het rechtssysteem, en menig misdadiger vindt wel een gat in het juridische net om aan zijn straf te ontsnappen. Onderzoeksjournalist Anas Aremeyaw Anas heeft zich ten doel gesteld misstanden en misdrijven aan het licht te brengen en de daders in de gevangenis te krijgen. “Naming, shaming and jailing,” is de kreet waarmee hij naar buiten treedt. Hij is beroemd en berucht om zijn onorthodoxe methoden. Hij gaat undercover in allerlei milieus en gebruikt niet alleen zijn pen maar ook verborgen camera’s. Zijn verhalen verschijnen in druk en op televisie. Zijn werkwijze wordt bewonderd maar ook bekritiseerd en hij heeft in de loop der jaren veel vijanden gemaakt. Daarom draagt hij in het openbaar altijd een masker of een vermomming, en heeft bijna niemand ooit zijn gezicht gezien. De film volgt Anas – die ook hier onherkenbaar blijft – op de voet, onder meer bij het voorbereiden en uitvoeren van een grote zaak rond een religieuze sekte in een afgelegen dorp. Tijdens de uiteindelijke inval door de politie blijkt dat het morele gelijk niet altijd even evident is.