Zero Dark Thirty
This dramatized reconstruction of the 10-year hunt for Osama Bin Laden follows CIA agent Maya (Jessica Chastain), who was recruited as a student to find the world's most wanted terrorist. Through a series of meetings, top-secret meetings and interrogations with members of Al-Quaeda, we are initiated into the life and work of a woman who has only one assignment: to lead her team of Navy Seals to Bin Laden's hiding place. This feature film takes over where the documentary Manhunt left off: while the CIA agents interviewed in that film held their tongues as soon as the conversation moved to torture, Zero Dark Thirty's very first scenes treat us to images of waterboarding. As her colleague Dan (Jason Clarke) carries out these heinous acts, Maya looks on in silence. The explicit torture scenes generated quite a bit of controversy in the United States, but this second feature film by Kathryn Bigelow about the War on Terror still managed to get an Oscar nomination. The heroic tale of the young woman who manages to find Bin Laden's hideout is a thrilling action film in the best tradition of good guys versus bad, and we're on the edge of our seats even though we know how it's going to turn out.