Zero Dark Thirty
Deze gedramatiseerde reconstructie van de tien jaar durende jacht op Osama Bin Laden volgt CIA-agente Maya (Jessica Chastain), die als student al werd gerekruteerd om staatsvijand nummer één op te sporen. Via een reeks vergaderingen, geheime bijeenkomsten en verhoorsessies met leden van Al-Qaeda wordt de kijker ingewijd in het leven en werk van de CIA-agente die slechts één opdracht heeft: haar team van Navy Seals naar de verblijfplaats van Bin Laden te dirigeren. Deze speelfilm gaat door waar de documentaire Manhunt ophoudt: terwijl de geïnterviewde CIA-agenten in die film zwijgen zodra het gesprek over martelen gaat, wordt de kijker van Zero Dark Thirty al in de eerste scènes getrakteerd op beelden van waterboarding. Maya ziet de gruwelijkheden die haar collega Dan (Jason Clarke) uitvoert zwijgend aan. De expliciete martelscènes maakten veel discussie los in de VS, maar deze tweede speelfilm van Kathryn Bigelow over de 'War on Terror' werd desondanks voor een Oscar genomineerd. Het heldenepos over de jonge roodharige vrouw die Osama's huis weet te vinden, is een meeslepende, spannende actiefilm in de beste Hollywoodtraditie van good guys (de CIA) tegen bad guys (Al-Qaeda) – waarbij ook hier het eind al vast staat: They got him.