Ingrid Bergman: In Her Own Words
Ingrid Bergman nam film serieuzer dan het leven, zo blijkt uit dit intieme portret dat aan de hand van homemovies, dagboeken en brieven het persoonlijke en professionele leven schetst van deze formidabele actrice en moeder op afstand. Als ze niet filmt, leeft ze maar half, schrijft ze in haar dagboek. Haar vier kinderen vertellen dat ze hun moeder dan ook vaak moesten missen als ze langdurig op de set stond of naar het buitenland vertrok met een nieuwe geliefde. Ze was voor hen meer vriendin dan moeder, zo omschrijft Bergman zichzelf jaren later. Haar onorthodoxe ideeën over het gezinsleven kwamen haar in de media op veel kritiek te staan. Haar relatie met regisseur Roberto Rossellini veroorzaakte een groot schandaal, omdat ze daarvoor haar dochter Pia in Amerika achterliet, wat Bergman in een hartverscheurende brief aan haar tienerdochter mededeelt. Pia verklaart haar moeders grote liefde voor de camera uit het feit dat vader Bergman de kleine Ingrid veelvuldig en liefdevol filmde, zodat ze ook later de liefde via de camera hoopte te ontvangen. Na zijn vroege dood leidde ze een verdrietig, eenzaam leven dat alleen draaglijk was door personages te fantaseren die wel tegen haar terugpraatten, zo verklaart Ingrid Bergman haar uitzonderlijke filmcarrière.