Occupied City
Voor zijn eerste lange documentaire liet de Engelse regisseur en kunstenaar Steve McQueen (Oscar voor 12 Years a Slave, 2013; Turner Prize 1999) zich inspireren door het naslagwerk Atlas van een bezette stad – Amsterdam 1940-1945 (2019) van de Nederlandse Bianca Stigter, die zelf het scenario schreef.
Urenlang gaat de film van deur tot deur in hedendaags Amsterdam, terwijl de beheerste voice-over van Carice van Houten per adres beschrijft wat er gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zonder archiefmateriaal of interviews, maar met tijd en aandacht voor individuele verhalen van verzet, verraad, moed en wegkijken, bouwt de film een beeld van een gelaagde samenleving, die tot in het heden doorwerkt.