Bye Bye Tiberias
Hiam Abbass verliet het Palestijnse dorp Deir Hanna in Galilea om haar droom na te jagen: acteur worden in Europa. Ze liet haar oma, moeder en zeven zusters achter. Maar elke zomer keerde ze naar haar dorp terug met Lina, de dochter die ze in Parijs het leven schonk. Al die bezoeken werden op video teder vastgelegd.
Lina is inmiddels in de dertig. Met een camera in de hand herbeziet zij de gedurfde keuzes van haar moeder en verkent ook de persoonlijke verhalen van andere vrouwelijke familieleden, verhalen die verband houden met verschillende momenten in de Palestijnse geschiedenis. Dit leidt onontkoombaar tot het beladen jaartal 1948, dat onlosmakelijk verbonden is met de levens van deze vrouwen.
Terwijl ze aan de hand van persoonlijke video’s en zwart-witarchiefbeelden het verleden boven tafel haalt, reconstrueert Lina Soualem een verhaal van volharding en verzet dat meerderde generaties en gebieden omspant. Hoewel ze als enige in de familie niet werd geboren in Palestina, voelt ze zich onderdeel van deze krachtige vrouwenlijn.