Dood op verzoek
Al in 1993 werd euthanasie door de Nederlandse regering gelegaliseerd, zij het onder strenge voorwaarden. Eind van dat jaar werd bij Cees de Joode een ongeneeslijke ziekte geconstateerd. In de wetenschap dat hij binnen niet al te lange tijd aan zijn ziekte zou overlijden, koos hij voor euthanasie. Samen met zijn vrouw beleeft hij de laatste maanden van zijn leven, daarbij gesteund door de huisarts. Deze tijd werd door documentairemaker Maarten Nederhorst vastgelegd in een al even aangrijpende als omstreden documentaire. Nederhorst volgt het stervensproces van de vele bezoeken van de huisarts tot en met het toedienen van de dodelijke injecties. Hij registreert hoe Cees, zijn vrouw en de arts omgaan met het naderende einde en de manier waarop dit zal geschieden.