33 Animals of Santa Claus
33 Animals of Santa Claus is het portret van een Letse vrouw (Santa Claus) die met 33 dieren - zeven honden, zes katten, twee konijnen, een kraai, een duif, een chinchilla, tien degoes en vijf vissen - een appartement deelt. Niet de meest voor de hand liggende woonsituatie, erkent de dame in kwestie: "Ik zeg het u, we leven in een gek huis." De vrolijke beestenboel die Santa Claus heeft gecreëerd biedt haar een uitgebreide dagbesteding. De dieren moeten gevoerd, gekamd, geamuseerd en in ploegendienst worden uitgelaten. Ogenblikken van rust wisselen zich af met momenten van grote drukte, want de dieren zijn als mensen waartussen zich kleine verhaaltjes voltrekken. In de film zijn het donkere interieur van het appartement en de besneeuwde straten buiten twee verschillende werelden. Dat geldt niet voor Santa Claus, die de interactie met haar buren buiten net zo opzoekt als die met haar dieren binnen. Het zwartwit legt de nadruk op de compositie en zorgt voor mooie shots van met name de zwarte en witte katten. Cameravoering en montage zijn rustig, regisseur Pakalnina neemt de tijd voor haar onderwerp. Daardoor is er ruimte voor talloze subtiele grapjes.