Avonturen op het land
De vierkante kilometer poldergrond rondom de boerderij van de familie Van der Elsken was de ‘set’ voor de AVONTUREN OP HET LAND, waarvoor de filmmaker en zijn vrouw Anneke na hun project voor Memisa opnieuw een super-8 camera gebruikten. Ingeklemd tussen het IJsselmeer en de omliggende weilanden blijkt hun eigen achtertuin een oerwoud vol verborgen leven. Op het erf wonen vogelsoorten van zeer divers pluimage, de duizend-en-één insecten kennen elk een eigen, magisch verhaal. Van der Elsken zou Van der Elsken niet zijn als hij op deze weinig exceptionele lokatie niet evenveel avontuur beleefde als in de door hem zo frequent bezochte verre oorden. Zijn MICROCOSMOS avant-la-lettre brengt het wonderbaarlijk wisselen van de seizoenen in de polderflora- en fauna; onderwijl neemt de veemarkt van Purmerend in de ogen van de filmmaker de gedaante aan van een woeste rodeo.