One Day in September
Zevenentwintig jaar na dato reconstrueerde Kevin Macdonald het bloedbad dat zich afspeelde tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München. Stap voor stap verhaalt hij van de gijzeling van elf Israëlische sporters door Palestijnse terroristen. Betrokkenen komen aan het woord over hun ervaring van die vijfde september: familieleden van slachtoffers, organisatoren, journalisten. En voor het eerst ook Jamal Al-Gashey, de enige overlevende terrorist. Tegelijk schetsen archiefbeelden van ontspannen sporters in vrolijk gekleurde pakjes de sfeer van deze Spelen, die de herinnering aan de Berlijnse Olympiade van 1936 moesten overschaduwen. De vrolijkheid neemt obscene vormen aan na de gijzeling, als de wedstrijden gewoon doorgaan. Deelnemers zitten te zonnebaden op luttele meters van het appartement waar het drama zich afspeelt. Al even ongemakkelijk is het amateuristische ingrijpen van de Duitse autoriteiten. De agenten die het appartement beslopen, konden door de gijzelnemers doodleuk worden gevolgd op televisie. De intensieve media-verslaggeving bracht nochtans weinig duidelijkheid waar dat wél nodig was. Een foutieve politieverklaring leidde tot wijdverbreide, maar onterechte, opluchting. Omdat Macdonald zich chronologisch en gestaag door de gebeurtenissen van de dag werkt, komt de historische ontknoping van het drama toch nog als een schok.