Montmartre
Balancerend tussen empathie en afstandelijkheid tonen de videowerken van Emma van der Put alledaagse handelingen alsof zij voor de allereerste keer gezien worden. Haar betoverende en lichtelijk vervreemdende opnames van een bepaalde plek in een afgebakende tijdspanne leggen de ongemakkelijke kanten van ons sociale leven bloot. De gebeurtenissen die worden geobserveerd (een bijeenkomst op een festival, een groep mensen op een toeristisch plein) mogen dan alledaags zijn, dankzij de veelzeggende kadrering, camerabewegingen en montage overstijgen ze het triviale. In Montmartre richt ze haar camera op de beroemde toeristentrekker in Parijs. Het resultaat is een portret (of karikatuur) van het plein.