TWST / Things We Said Today
Andrei Ujică, regisseur van The Autobiography of Nicolae Ceausescu (2010), toont opnieuw zijn voorliefde voor archiefmateriaal, van journaalbeelden tot homemovies, maar nu met een heel ander onderwerp.
New York, 13 augustus 1965. De aankomst van The Beatles – Ujică ontleende de titel aan een van hun nummers – die dat weekend optreden in het Shea Stadium. Op straat verdringen de fans zich om een glimp van hun idolen op te vangen.
Dit dynamisch gecomponeerde tijdsbeeld krijgt een onverwacht breder perspectief door beelden van de Watts-rellen in Los Angeles, aangevuurd door woede over racisme en politiegeweld. Tegelijkertijd verpozen New Yorkers zich in het park of dansen de twist. Op straat in Harlem geeft iemand zijn mening, en een Beatle-fan op weg naar het concert bezoekt de New York World’s Fair.