Izkor, les esclaves de la mémoire
In het voorjaar wordt het leven in Israël dertig dagen lang beheerst door een viertal vieringen die het land in herinneringen aan het verleden dompelen. Allereerst het paasfeest, Pesach, de viering van de nieuwe vrijheid van het joodse volk na de slavernij onder de farao's. Dat wordt gevolgd door de nationale herdenkingsdagen van Yom Ha'shoa en Yom Ha'zikaron: op de eerste dag gedenkt het land de slachtoffers en de helden van de Shoa, op de tweede dag, een week later, wordt een eerbetoon gebracht aan de Israëlische soldaten die voor hun land gestorven zijn. De viering van Onafhankelijkheidsdag besluit deze serie emotionele uitbarstingen, deze lange periode van collectieve herdenkingen. Izkor, Slaves of Memory is een analyse van de ontwikkeling van dit collectieve geheugen: wat zijn de symbolen, wat is het doel? We volgen de levensloop van kindertijd naar volwassendom, van school naar het leger, om te kunnen begrijpen hoe iedere burger dit 'officiële geheugen' krijgt ingeprent. De documentaire bevraagt het verleden niet en spreekt ook geen oordeel uit over het heden. Hij belicht de gevoelens die worden gedeeld door een hele natie. Een film over identiteit en overleven.