Tales of Oblivion
Bij opgravingen in de Zuid-Portugese stad Lagos werd een aantal jaar geleden een enorme vijftiende-eeuwse stortplaats blootgelegd. Behalve gebruiksvoorwerpen vonden archeologen er ook menselijke resten: meer dan 150 skeletten in totaal, van mannen, vrouwen en kinderen, sommigen vastgebonden.
Een genetische analyse bevestigde dat het om Afrikaanse mensen ging, tot slaaf gemaakten die door handelsvaarders naar Portugal waren gebracht. Misschien waren zij op zee al gestorven, misschien kort na aankomst – in elk geval kregen zij geen graf. De schokkende vondst legt de verborgen geschiedenis van Portugal bloot. In vier eeuwen tijd werden zes miljoen mensen op deze manier verscheept onder Portugese of Braziliaanse vlag.
In Tales of Oblivion onderzoekt Dulce Fernandes welke sporen deze gruwelijke mensenhandel achterliet in het huidige landschap. De kalme camera voert secuur langs moderne locaties – de voormalige stortplaats is nu een parkeergarage met een midgetgolfbaan erbovenop – en museale getuigenissen van de koloniale geschiedenis. Rustig maar grondig brengt de essayistische film het weggestopte verleden naar boven.