Unknown Brood
“When I do my suicide for you, I hope you’ll miss me too,” zong Herman Brood in het nummer ‘Rock ‘n’ Roll Junkie.’ Het is een van de vele aankondigingen van zijn eigen dood die Brood in zijn liedjes verwerkte. Brood, die vijftien jaar geleden van het dak van het Amsterdamse Hilton Hotel sprong, zong vaker over het onderwerp, onder meer in ‘Suicide’ en ‘Falling.’ In Unknown Brood kijken diverse mensen terug op zijn roerige leven, onder wie gitaristen Dany Lademacher en David Hollestelle, Henny Vrienten, manager Koos van Dijk, voormalig vriendin Dorien van der Valk, fotograaf Anton Corbijn, en vrouw en dochter Xandra en Lola Brood. Door Brood zelf geschoten, nooit vertoond videomateriaal wordt afgewisseld met divers archiefmateriaal, waaronder een geestig fragment waarin hij het Wilhelmus blaft. Zus Beppie Brood benadrukt de gespletenheid van haar broer: aan de ene kant verlegen, kwetsbaar en mensenschuw, aan de andere kant iemand die ‘Herman Brood’ speelde, een extravagante, verslaafde en hedonistische rock ‘n’ roll-ster.