The First Monday in May
In 2015 opent curator Andrew Bolton tijdens het Met Gala in gezelschap van een colonne beroemdheden de nieuwe mode-expositie van het kostuuminstituut van het New Yorkse Metropolitan Museum of Art: China: Through the Looking Glass. Galerijen vol ornamentrijke creaties illustreren de oosterse invloeden op de westerse haute couture. Het Franse mode-icoon Jean Paul Gaultier vertelt hoe de kleurrijke kostuums uit de Chinese film In the Mood for Love (2000) hem hebben geïnspireerd. De regisseur van die film, Wong Kar-Wai, wordt aangesteld als artistiek leider van de expositie en werkt nauw samen met Bolton en galaorganisator Anna Wintour – de hoofdredacteur van Vogue. Filmregisseur Baz Luhrmann ontfermt zich over de aankleding van het gala. Documentairemaker Andrew Rossi volgt in aanloop naar de opening de betrokkenen op de voet, tot aan de privévertrekken van Wintour. De enerverende voorbereidingen leggen op meerdere niveaus spanningen en raakvlakken bloot tussen verschillende culturen: tussen het Oosten en het Westen en tussen de kunst- en de modewereld.