Losing Ground
Zijn generatie is “compleet verloren”, aldus een jonge, anonieme tekenaar/filmmaker in Yangon over het leven sinds de militaire coup in 2021 in Myanmar. “Onze dromen verdwijnen langzaam, stuk voor stuk.” Vanuit het raam van zijn appartementje in een flat filmt hij het straatleven beneden: een straatverkoper met een handkar, een paar monniken, een langslopende kat. Het oogt bedrieglijk alledaags, maar we zien ook beelden van een demonstratie tegen het regime.
Ook de protagonist protesteerde tegen de coup en zat acht maanden vast. Dat hij het gevangenisleven makkelijker vond dan het leven nu na zijn vrijlating klinkt misschien vreemd, maar zegt veel over de perverse werking van de dictatuur. In de gevangenis reciteerde de man met medegevangenen poëzie en voerde hij discussies, maar nu leeft hij alleen en in angst. Alleen een raampje in zijn appartement biedt een blik op de buitenwereld. Zo ziet het regime het graag. Maar de tekenaar/filmmaker legt zich niet neer bij de dictatuur. “Mentale weerstand is ons wapen.” Losing Ground is zijn verzet.