Hello Salaam
De moeders van Merlijn (11) en die van zijn vriend Sil (10) doen vrijwilligerswerk op Lesbos, waar duizenden vluchtelingen op wrakke bootjes strandden vanuit Turkije. De jongens willen heel graag tijdens een schoolvakantie met eigen ogen zien hoe vluchtelingen – en dan vooral leeftijdsgenoten – eraan toe zijn. Vooraf bespreken ze wat ze mogelijk aan gaan treffen en oefenen alvast met hun vertaalapp. Zo kunnen ze in het Arabisch of Farsi bijvoorbeeld duidelijk maken dat pindakaas op je boterham heel lekker is. Eenmaal ter plaatse schrikken ze best van de omstandigheden. Merlijn en Sil zien het rubberbootjeskerkhof en ontmoeten gezinnen die samengepakt verblijven in tijdelijke onderkomens. Met een groep Syrische jongens klikt het bijzonder goed. De Hollanders drinken thee met hen, ze maken samen kampvuurtjes en gooien sneeuwballen naar elkaar. Ondertussen bespreken ze – zo goed en zo kwaad als het gaat – serieuze onderwerpen. Hoe is het als je huis er niet meer is en je al je spullen kwijt bent? Taal- en cultuurbarrières maken al snel plaats voor een vriendschap die grenzen overschrijdt.